Actualitat

Miss Dalí – una tragèdia grega empordanesa

Salvador Dalí va ser un dels personatges més emblemàtics del segle XX. Una figura polèmica, polièdrica, testimoni i partícip dels nous corrents artístics que neixen amb el segle, com el surrealisme. La seva vida va estar marcada per la influència de dues dones: de petit, la seva germana, Anna Maria, quatre anys més jove; i després Gala, fèrria directora de la seva vida adulta. La germana, alhora amiga i companya inseparable de jocs i aventures juvenils, va
ser també model de les primeres obres, gairebé sempre d’esquena, perquè a Dalí “li agradaven molt els culs”, segons va dir ella mateixa.
El 1925 arriba amb Federico García Lorca, fals pretendent d’ella, perquè el seu veritable interès era el propi Dalí, del qui estava enamorat i a qui assetjava sexualment. Tant, que un dia, Dalí, cansat, va accedir, tot i el seu desinterès pel
sexe. Però el dolor ho fa impossible, i Lorca torna als poemes: “Dichosa tú, Ana María, sirena y pastora al mismo tiempo, morena de aceitunas y blanca de espuma fría. ¡Hijita de los olivos y sobrina del mar!”. Quatre anys després, Gala envaeix la vida de Dalí, que provoca un daltabaix familiar: “Jo escupo amb plaer sobre el retrat de la meva mare”, escriu. El pare l’expulsa de la família i Anna Maria trenca amb ell. No es tornaran a veure fins quaranta anys després, quan Dalí, hospitalitzat per les cremades del castell de Púbol, la fa fora de l’habitació al crit de “lesbiana, lesbiana!” Poc després, el 16 de maig de 1989, Anna Maria mor a Cadaqués.
Ara, 28 anys després, Ventura Pons, un dels directors de cinema catalans més prolífics, està preparant una pel·lícula sobre la vida d’Anna Maria en llocs com Cadaqués, Portlligat i Figueres. El film, que inclou personatges ficticis, presenta un casting amb actors i actrius de renom, tant catalans com internacionals, com Sîan Phillips, qui interpreta el paper d’Anna Maria, Eulàlia Ballart, en el paper d’una jove Anna Maria, i Claire Boom, actriu qui als seus 86 anys fa un paper no històric d’amiga i confident de la germana.

La tragèdia cinematogràfica neix de dos llibres: “La vida secreta de Salvador Dalí”, escrita pel pintor el 1942, i la rèplica d’Anna Maria, “Dalí visto por su hermana”, del 1949, on refuta certes afirmacions i explica intimitats del Dalí
infantil i juvenil. “La resposta de la germana, explica Ventura Pons, enfurisma el pintor. Tot l’amor juvenil, totes les confidències mútues, totes les atzagaiades creades i viscudes es transformen en un odi visceral”. Pons té molt clara la raó d’aquesta pel·lícula: “És una autèntica tragèdia grega, una història amagada de dos esperits lliures que s’adoren, però acaben en un violent trencament total. Una història quasi irreal d’amor, però també de rancúnies, mesquineses, ambicions i, sobretot, de poder, explicades per la pacient Anna Maria”. I s’esplaia contra Gala: “Separa els dos germans i es converteix en la nova musa. Era un bitxo, una mala pècora”.
Una pel·lícula, una història, arrelada en un paisatge dels que impregnen esperits, i amb uns intèrprets il·lusionats amb un guió per lluir-s’hi.

Text: Fèlix Pujol

Instagram

  • empord garrigs empordguia catalunya celdempord
  • Empord celdempord sunset empordaguia postadesolcat emporda
  • museudali aniversari aniversario aniversary figueres facade teatremuseudali salvadordali dali Empord
  • Empord golfderoses costabrava navegar incostabrava sailing emporda lescala mediterrani mediterraneo
  • empuries empord estiu mediterrani lescala mardempuries mardempuriesbeachbar mediterranean
  • navegar vela Empord sailing woodenboat sparkmanstephens incostabrava classicboat velaclasica mediterrani